Waarom thema’s belangrijk zijn

Verhalen vertellen is een groot onderdeel van ons dagelijks leven. Van een presentatie voor een klant tot een verslag van je dag ‘s avonds aan de keukentafel. Van A.F.Th van der Heijdens ‘Tonio’ tot de nieuwste editie van de ‘Linda’ of Men’s Health’. En ook in de content die wij online aanbieden speelt storytelling een grotere rol. Of daar worden we ons in elk geval steeds meer bewust van. Denk dus in verhalen als je content schrijft!

Hoe vertel ik een verhaal?

We doen een stapje terug en kijken even naar de basis van storytelling. Iedereen kan natuurlijk verhalen vertellen, maar een goede vertelling die blijft hangen bij mensen heeft vaak dezelfde mix van ingrediënten: een verhaal, een plot, een genre en een thema. Termen die nauw verwant zijn, en tezamen een vertelling vormen. Met Tonio van A.F.Th van der Heijden in het achterhoofd maken we het onderscheid duidelijk:

  • Verhaal: de boodschap die de schrijver overbrengt en wat wij antwoorden op de vraag “waar gaat het over?”. In Tonio is dat de dood van een zoon door de ogen van een vader.
  • Plot: de verschillende gebeurtenissen waaruit het verhaal opgebouwd wordt: het ongeluk, de begrafenis, het rouwproces en de zoektocht naar antwoorden op vragen als “had ik de dood kunnen voorkomen?”
  • Genre: de verzameling conventies waar het verhaal zich aan houdt, bijvoorbeeld een requiem-roman.
  • Thema: het overkoepelende onderwerp van het verhaal dat de lezer aan zijn eigen leven weet te koppelen. We mogen dan nog geen kinderen hebben, maar we kennen allemaal het verlangen iemand lief te hebben en vrezen de dood.

Van verhaal naar video

Maar storytelling helpt je niet alleen de boodschap van fictie over te brengen. Storytelling kan ook voor merken en organisaties van belang zijn. Je koppelt dan misschien niet je boodschap aan een geijkt literair thema als dood of liefde. Maar wanneer je een thema in je communicatie gebruikt, dwing je al je marketinguitingen in dezelfde richting. Zo versterk je de centrale boodschap die je marketing bij de doelgroep achterlaat. Een voorbeeld: Coca-Cola Zero.

  • Verhaal: Coca-Cola Zero redt een man een afspraak met een vriendin te halen.
  • Plot: Onze held, net klaar met voetballen met zijn vrienden, wordt gebeld door zijn vriendin. Ze hadden toch afgesproken? De paniek slaat toe, maar nadat hij Coca-Cola Zero drinkt, komt alles goed. Een Zero SWAT-team pikt hem op, maakt hem schoon en kleedt hem aan. Via een spectaculaire entree via helikopter is de man net op tijd om zijn vriendin te beschermen tegen de kaper die op de kust ligt.
  • Genre: Een reclame
  • Thema: Het gevoel dat de reclame bij de kijker achter wilt laten: stoer en mannelijk.

Die thema’s van stoer en mannelijk zie je ook terug in andere reclame-uitingen van Coca-Cola Zero. Van James Bond tot je ex-vriendin tegenkomen in de supermarkt. Zo vereenzelvig je die thema’s met je merk.

Van video naar online verhaal

Dat vereenzelvigen van je merk met een thema doen we niet alleen in televisiereclames. Ook voor onze online communicatie is een thema waardevol. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf als McDonalds. De hamburgergigant vecht in deze tijd van zwaarlijvigheid voortdurend tegen het idee dat het ongezond voedsel aan de consument verkoopt. Dat imagoprobleem wil je natuurlijk corrigeren!

Daarom laat McDonalds online overal de thema’s van gezondheid en verantwoordelijkheid doorklinken in haar boodschap: van een fris groen logo tot informatie over de kwaliteit van het voedsel. Alles staat in het teken van de thema’s die het op de bezoeker over wilt brengen. McDonalds moet niet langer gezien worden als de eetschuur met vette hamburgers en te zoute frietjes, maar een restaurant waar de maaltijden bereid worden met knisperende sla en rijpe tomaten.

Een stip op de horizon zetten

Uiteindelijk zijn er veel verschillende factoren die de vorm van onze content bepalen. Zo houden wij als webredacteuren en contentmanagers rekening met de doelgroep voor wie we schrijven, de stijlgids van de organisatie en optimalisatie voor de oh zo belangrijke zoekmachines. Maar nog belangrijker is: wat is de boodschap die we over willen dragen met al onze content? Thema’s geven je een stip op de horizon en zorgen voor een structuur en consistentie in je online communicatie.

Over de auteur: Steven Kamminga

De zoektocht naar de kracht van je content blijft een razend interessant onderdeel van ons vakgebied van online communicatie. Mijn blogs voor De Kracht van Content staan daarom vaak in het teken van de analyse en strategie van die content.

Tags: Storytelling, Thema's



0 reacties op dit artikel