Succesvol online je boodschap verspreiden? Ga vreemd!

Je boodschap online verspreiden was nog nooit zo makkelijk. Er zijn tientallen populaire sociale media sites waar je gratis accounts kan aanmaken. Daarnaast zijn er honderden tools waarbij je jouw content kan tweaken, taggen, monitoren, followen, timen en sharen. Hoe komt het toch dat sommige content wel de aandacht trekt van de online platforms, terwijl sommige geweldige content sneuvelt in het aanbod? Enkele tips voor het succesvol marketen van je content via online kanalen.

Beweging
Afgelopen week bezocht ik het Commonline evenement in Baarn. Ik raakte in gesprek met een medebezoeker die voor haar organisatie een Facebook-pagina heeft aangemaakt. Grote vraag voor haar was: “hoe krijg ik meer response op de content op mijn pagina en hoe krijg ik de online community in beweging om mijn boodschap te verspreiden? Ik heb leuke en actuele content, maar ik krijg weinig response”.

Ga vreemd
Opvallend is dat veel organisaties zich voornamelijk richten op hun eigen kanalen als het gaat over online communicatie. Ze hebben een eigen website, een eigen Twitteraccount, Facebookaccount, Yotube-account. Maar het opbouwen van een trouwe fanbase of followerbase kan veel tijd en energie kosten. En wat heb je aan prachtige content als niemand het leest? Soms loont het dan om eens verder te kijken dan je eigen kanalen. Welke succesvolle online kanalen zijn er die bereik hebben en in het hart van je doelgroep zitten? En hoe kun je een samenwerking aangaan?

Seeding
Een van de bekendste vormen van het verspreiden van content is “seeding”. Een bekende vorm van seeding is het exclusief aanbieden van content aan bijvoorbeeld populaire bloggers of vloggers. Een mooi voorbeeld van wat voor effect het juist seeden van content kan opleveren is de case van internships.com dat de Twitteraccount van Charlie Sheen inzette om hun website te promoten. Een spannende zet, zeker gezien de situatie van Sheen rond die tijd, maar wel een die zich uitbetaalde in 5x zoveel bezoekers.

Nederlandse vloggers
Maar ook in Nederland is seeden van content hot. Bekende videologgers (vloggers) zoals Teske en David hebben tienduizenden abonnees in de tienerleeftijd. David vertelde dit jaar in een presentatie dat hij af en toe(gesponsord) producten bespreekt en dat daar een enorm hoge respons op komt.

Bedenk je dat er duizenden gespecialiseerde blogs, themasites, twitteraccounts en Facebook-pages bestaan rondom allerlei onderwerpen (check ook deze infographic op Twittermania). Wellicht kunnen zij jouw boodschap veel beter en breder overbrengen dan jij met je eigen kanalen.

Online relaties aangaan
Bouw dus niet alleen een relatie met je doelgroep via je eigen kanalen, maar bouw ook relaties op met succesvolle online kanalen.  Natuurlijk, je eigen content moet dik in orde zijn. Maar een goede online omgevingsscan kan je helpen om je doelstellingen te behalen om een community in beweging te krijgen romdom jouw boodschap.

Online omgevingsscan? Hoe?
Veel kun je bereiken door middel van ouderwetse desktopresearch. Zoek via Google of via sociale kanalen naar de onderwerpen waarop je wilt scoren. Welke sites, blogs en vloggers hebben veel aandacht? En met wie zou jij je boodschap willen identificeren? Probeer een selectie te maken en relaties te leggen. Ga een samenwerking aan waar beide partijen van profiteren. Vaak werkt het aanbieden van exclusieve content goed. Of het uitnodigen voor exclusieve perspresentaties of productdemonstraties. De blogger heeft exclusieve content en jouw boodschap/product komt onder de aandacht op een leuke en informatieve manier, in plaats van in een saaie advertentie.

Als je dit goed uitvoert zul je merken dat je meer succes hebt met de verspreiding van je boodschap dan als je je alleen focust op je eigen kanalen.

Over de auteur: Tim van Waard

Ik ben gespecialiseerd in (interne) social media, content marketing en community management. Ik help organisaties het maximale uit hun online communicatie te halen. Door kennis en verhalen te delen inspireer ik organisaties om meer uit hun content te halen.

Tags: marketing, content marketing, content strategie, online, social media marketing, sociale media



0 reacties op dit artikel