Google Disavow Tool: schoon schip maken voor het te laat is

Met de Penguin-update en met de nieuwe Disavow Tool maakt Google duidelijk dat het niet alleen betrouwbare en relevante content beloont, maar slechte content bestraft. Alles in het teken van de zoektocht naar meer relevantie op de zoekresultatenpagina.

 

Disavow - wat is dat? Definitie disavow uit Answers.com

Google werkt al sinds 2011 (Panda update) aan het belonen van kwaliteitscontent. Dit jaar presenteerde men al twee maatregelen waarbij het bestraffen van slechte content en twijfelachtige optimalisatiemethoden centraal staat. Het belonen van goede content levert kennelijk niet voldoende op.

Penguin update

Doel van de Penguin Update (voorjaar 2012) was het verminderen van webspam. Bij veel sites was het grijze gebied tussen actieve optimalisatie en ‘black hat SEO’ te klein en te donkergrijs geworden. En dat hebben ze geweten: aanwijzingen voor keyword stuffing en linkschema’s werden bestraft met een verminderde vindbaarheid.

Penguin penalty voorkomen

Wie deze ‘Penguin penalty’ wil voorkomen, kan nu ook zelf actie ondernemen. In de zomer begon Google site-eigenaars te informeren over mogelijk slechte inkomende links. Half oktober presenteerde Google een manier waarmee site-eigenaars zonder tussenkomst van anderen af kunnen rekenen met inkomende links waar zij geen prijs op stellen: de Disavow Tool. In een introductievideo over de Disavow Tool benadrukt Matt Cutts van Google dat actie niet voor iedereen nodig is. Wie moet er wel aan de slag met de Disavow Tool? Op die vraag geeft SEOmoz antwoord: wie op het randje balanceert of daar al eens overheen viel, kan maar beter aan de slag met ‘disavowen’.

Google als dataverzamelaar en patroonherkenner

De dreiging hangt boven de markt: je kunt maar beter schoon schip maken voordat Google je flink te grazen neemt. Tegelijk zien we hier de diepgewortelde (en veelbeproefde) tactiek van  Google betekenis te ontlenen aan de intelligentie van de massa. De automatische patroonherkenners zijn al zo slim dat ze een goede tekst van een slechte kunnen onderscheiden. Binnenkort kunnen ze ook feilloos bepalen hoe relevant een website is op basis van de ‘vingerafdruk’ van inkomende links naar die website. En dan hebben we het nog niet eens over zelfsturende auto’s gehad.

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: zoekmachineoptimalisatie, Google Disavow Tool, Google Panda



0 reacties op dit artikel